betting_online_stoiximan

Ημερίδα για τα τυχερά παιχνίδια: Υπέρ της ρύθμισης της αγοράς ο Stoiximan

Για τις επιπτώσεις του παράνομου τζόγου στην ελληνική κοινωνία και την οικονομία της χώρας, μίλησε ο Διευθυντής Marketing και Επικοινωνίας του Stoiximan.gr, κ. Πάνος Κωνσταντόπουλος, σε πρόσφατη ημερίδα στο Πάντειο Πανεπιστήμιο.

Η Eπιστημονική Ημερίδα με θέμα «Τυχερά Παίγνια στην Ελλάδα της κρίσης: Οι κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις των τυχερών παιχνιδιών», διοργανώθηκε από το Τμήμα Οργάνωσης και Διαχείρισης Αθλητισμού του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου προσφέροντας τη δυνατότητα μίας ενδιαφέρουσας ανταλλαγής απόψεων.

Ο κ. Κωνσταντόπουλος υπογράμμισε την ανάγκη οριστικής ρύθμισης της διαδικτυακής αγοράς, τονίζοντας παράλληλα τον σημαντικό ρόλο που έπαιξε η ρύθμιση του νόμου 4002/2011 στην πάταξη του παράνομου διαδικτυακού τζόγου. 

Επιπρόσθετα, παρέθεσε στοιχεία που αποδεικνύουν το μέγεθος του οικονομικού οφέλους για το ελληνικό κράτος (περισσότερα από 40 εκατομμύρια € για το 2014), σχολιάζοντας ότι τα οφέλη για κοινωνία και οικονομία θα πολλαπλασιαστούν αν επιτευχθεί αντίστοιχος περιορισμός και του επίγειου παράνομου τζόγου.

Ακολουθεί αναλυτικά η παρέμβαση του κ. Κωνσταντόπουλου:

Κυρίες και κύριοι,

Σε αυτή την σύντομη παρέμβαση μου θα ήθελα να καταθέσω ορισμένους προβληματισμούς και να θίξουμε ορισμένα ζητήματα που αφορούν τόσο στο ζήτημα της τελικής ρύθμισης αναφορικά με τις εταιρείες που έχουν υπαχθεί στις διατάξεις του νόμου 4002/2011 όσο και το θέμα της καταπολέμησης του παράνομου τζόγου και του προσδιορισμού του ύψους αυτού.

Γιατί για να μπορέσουμε να κατανοήσουμε το πλαίσιο στο οποίο λειτουργεί και αναπτύσσεται η αγορά θα πρέπει πρώτα απ’όλα να κατανοήσουμε τους κανόνες, τα πραγματικά της μεγέθη καθώς και τις πραγματικές δυνατότητες και προοπτικές της.

Αποτελεί αδιαμφισβήτητο γεγονός ότι παράνομος τζόγος στην Ελλάδα υπήρχε και υπάρχει ακόμη. Τα προβλήματα που απορρέουν από αυτή την πραγματικότητα αφορούν τόσο στην μη είσπραξη εσόδων από πλευράς ελληνικής πολιτείας όσο και στις παρενέργειες που έχει αυτό στην ελληνική κοινωνία (συμμετοχή ανηλίκων, απουσία υιοθέτησης πρακτικών υπεύθυνου στοιχηματισμού, ορίων στοιχηματισμού καθώς και ενθάρρυνση παράλληλων έκνομων δραστηριοτήτων).

ΔΙΑΔΙΚΤΥΑΚΟΣ

Πριν από τη ρύθμιση του νόμου 4002/2011 ο παράνομος τζόγος αφορούσε τόσο σε άτομα που επιδίδονταν σε τυχερά παίγνια μέσω του διαδικτύου όσο και –κυρίως- σε επίγειο τζόγο μέσω των παράνομων λεσχών με τα φρουτάκια κλπ.

Παρά τη μεταβατικότητα του χαρακτήρα του η προσωρινή ρύθμιση έφερε συντριπτικό χτύπημα στον παράνομο διαδικτυακό τζόγο. Περισσότερο από το 90% των ατόμων που στοιχημάτιζαν μέσω διαδικτύου στράφηκαν σε μια ή περισσότερες από τις 24 εταιρείες που πήραν την προσωρινή άδεια. Ταυτόχρονα με τη συμβολή της ΕΕΕΠ αλλά και των εταιρειών που είχαν έννομο συμφέρον προστασίας των συμφερόντων τους δημιουργήθηκε η περίφημη μαύρη λίστα εταιρειών στις οποίες οι κάτοικοι της Ελλάδας δεν μπορούν να στοιχηματίσουν.

Πρέπει να κατανοήσουμε εδώ, γιατί πολλές φορές υπάρχει μεγάλη παρανόηση, ότι οι εταιρείες που έχουν υπαχθεί σε αυτή τη μεταβατική ρύθμιση, είναι οι πρώτες που θέλουν να εξαλειφθεί πλήρως όποια παράνομη δραστηριότητα.

Η τεχνολογία βοηθά πολύ στην αποτελεσματικότητα τέτοιων μέτρων. H επιβολή των capital controls δε, επέφερε το τελειωτικό χτύπημα σε όσους προσπαθούσαν ακόμη να τζογάρουν παράνομα στο διαδίκτυο.

Ταυτόχρονα το ελληνικό κράτος επωφελήθηκε τα μάλλα από αυτή την εξέλιξη αφού μόνο το 2014 εισέπραξε πάνω από 40 εκατομμύρια ευρώ από το gaming tax του 30% ενώ η επιβολή όρων υπεύθυνου στοιχηματισμού αναμφισβήτητα συντελεί στην καταπολέμηση φαινομένων εθισμού που δεν επιθυμούν ούτε οι εταιρείες ούτε πολύ περισσότερο η ελληνική κοινωνία.

Παραμένει γεγονός όμως ότι η δεδηλωμένη πρόθεση της κυβέρνησης – την οποία και χαιρετίζουμε – περί ρύθμισης της διαδικτυακής αγοράς μέσω της έκδοσης αδειών και του αποτελεσματικότερου ελέγχου της θα της προσδώσει μεγαλύτερη αξιοπιστία και μέγεθος.

Παράλληλα με βάση την αυξητική τάση που υπάρχει λόγω της τεχνολογίας θεωρείται εύλογο τα μικτά έσοδα να ξεπεράσουν τα 200 εκ. ευρώ ετησίως από τα 160εκ. περίπου που είναι σήμερα. Σε αυτή την περίπτωση τον πρώτο χρόνο τα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου θα είναι πάνω από 60εκ. ευρώ από τον φόρο παιχνιδιών (30% στα μικτά έσοδα) και μαζί με τον φόρο στα κέρδη των παικτών, τα έσοδα από την αδειοδότηση και τον φόρο εισοδήματος για τις εταιρείες που θα αδειοδοτηθούν θα ξεπεράσουν συνολικά τα 100 εκ. ευρώ ποσό πού μπορεί να μην έχει σχέση με αυτά που ευαγγελίζονται πολλοί στηρίζοντας τον μύθο του παράνομου τζόγου των 6 δις για τον οποίο θα μιλήσω στη συνέχεια αλλά έχει την σημασία του.

Τα επιπλέον  πλεονεκτήματα θα είναι:

α) Τα έσοδα από αυτή την αγορά θα είναι «εγγυημένα» και διαρκώς αυξανόμενα- ενώ θα ενισχύουν και τις ταμειακές ροές  του κράτους λόγω του τρόπου και του χρόνου πληρωμής τους (προκαταβολή φόρου, πληρωμή φόρου στα μικτά έσοδα ανά τρίμηνο)

β) Θα ρυθμιστεί και θα εκσυγχρονιστεί η αγορά τυχερών παιγνίων στην οποία μπήκαν οι βάσεις με τον νόμο 4002 το 2011 αλλά στη συνέχεια δεν έγιναν τα απαιτούμενα βήματα για  την συνολική ρύθμιση της αγοράς από τις προηγούμενες κυβερνήσεις

γ) Είναι εύκολο να ελεγχθεί η φοροδιαφυγή αφού αρκούν audits όπου θα ελέγχονται τα επίσημα και βεβαιωμένα στοιχεία από τους software providers των αδειοδοτημένων εταιριών και από τις επίσημες αρχές που τους έχουν αδειοδοτήσει για τα μεγέθη τους στην Ελλάδα

δ) Θα δημιουργηθούν πάνω από 1.000 νέες θέσεις εργασίας (άμεσα ή έμμεσα) που στη συντριπτική τους πλειοψηφία θα αφορούν σε νέους ανθρώπους (ηλικιακή κατηγορία όπου εμφανίζονται σήμερα τα υψηλότερα ποσοστά ανεργίας).

Είναι σημαντικό να κατανοήσουμε ότι το διαδικτυακό στοίχημα και γενικότερα τα διαδικτυακά παίγνια θα αναπτύσσονται συνεχώς. Είναι μια παγκόσμια τάση η οποία ενισχύεται τόσο από τη συνεχή εξέλιξη της τεχνολογίας στην αγορά όσο και από τη γενικότερη τάση των παικτών.

Η τελική ρύθμιση της αγοράς θα βοηθήσει τις εταιρείες που θα συμμετέχουν να επενδύσουν τόσο σε τεχνολογία όσο και σε ανθρώπινο δυναμικό. Είναι κάτι που σήμερα κάνουν κάποιες λίγες από τις 24 εταιρείες δεδομένου ότι δεν έχουν το τελικό, σταθερό και μόνιμο πλαίσιο.

Είναι αντιληπτό ότι πέρα από τα έσοδα, η τελική ρύθμιση της αγοράς θα δημιουργήσει τις συνθήκες για επενδύσεις, νέες θέσεις εργασίας και μάλιστα εξειδικευμένου προσωπικού ακόμη και δημιουργία εξωστρεφών ελληνικών εταιρειών που θα διευρύνουν την παρουσία τους και σε άλλες χώρες του εξωτερικού.

ΕΠΙΓΕΙΟΣ

Εκείνο όμως που πρέπει να καταπολεμηθεί είναι ο παράνομος επίγειος τζόγος. Το παράδειγμα του διαδικτύου δείχνει το δρόμο. Να το πούμε ξεκάθαρα και να μην κρυβόμαστε πίσω από το δαχτυλο μας. Ο παράνομος τζόγος δεν είναι στο διαδίκτυο είναι στα παράνομα φρουτάκια και στις παράνομες λέσχες.

ΥΨΟΣ

Θα πρέπει όμως να είμαστε ειλικρινείς μεταξύ μας τουλάχιστον οι γνωρίζοντες την αγορά των τυχερών παιγνίων στην Ελλάδα. Οι αιτιάσεις περί παράνομου τζόγου ύψους 6 δις ευρώ που αν παταχθεί μπορεί να αποφέρει έσοδα ύψους μέχρι 1,5 δις ευρώ στο δημόσιο κορβανά αποτελεί έναν μύθο τον οποίο καλό είναι να αναγνωρίσουμε όλοι και να επικεντρωθούμε στην πραγματικότητα από το να εφευρίσκουμε ποσά που δεν απηχούν στην πραγματικότητα.

Ποιο όμως είναι το ύψος του παράνομου τζόγου στην Ελλάδα; Η αλήθεια είναι ότι λόγω του γεγονότος ότι ακριβώς είναι παράνομος είναι δύσκολο να προσδιοριστεί με ακρίβεια το ποσό. Ωστόσο κάποια στοιχεία από το ύψος του νόμιμου και καταγεγραμμένου τζόγου καθώς και η διεθνή πρακτική μπορούν να μας φέρουν κοντά στους πραγματικούς αριθμούς.

Σύμφωνα λοιπόν με τα στοιχεία της ΕΕΕΠ αλλά και του ετήσιου απολογισμού της ΟΠΑΠ Α.Ε. το 2014 η νόμιμη αγορά παιγνίων στην Ελλάδα ανήλθε στο 1,8 δισεκατομμύρια ευρώ (GGR ή μικτό έσοδο (αφαιρουμένων δηλαδή των κερδών των παικτών) ήτοι 1% περίπου του ΑΕΠ της χώρας με το αντίστοιχο νούμερο την τελευταία δεκαετία να κυμαίνεται μεταξύ 0.9 και 1,2 % του ΑΕΠ της χώρας .

Από αυτά τα ποσά το 71% περίπου ανήκει στην ΟΠΑΠ Α.Ε. Το διαδικτυακό στοίχημα που εκμεταλλεύονται οι 24 εταιρείες που δραστηριοποιούνται νόμιμα στην Ελλάδα, έχοντας λάβει προσωρινή άδεια λειτουργίας σύμφωνα με τον νόμο 4002/2011 ανέρχεται στα 168 εκατομμύρια ευρώ και τα καζίνο στα 288 εκατομμύρια ευρώ.

Στις υπόλοιπες χώρες της Ε.Ε. ο μέσος όρος του νόμιμου τζόγου  είναι στο 0,7% του ΑΕΠ και αφορά χώρες που θεωρητικά έχουν καταπολεμήσει αποτελεσματικά τον παράνομο τζόγο. Το υψηλότερο ποσοστό δε απαντάται στη Μάλτα με 1,73%.

Με βάση την θεωρία του παράνομου τζόγου των 6 δις στην Ελλάδα το ποσό θα εκτοξεύονταν στα 8 δις δηλαδή σχεδόν 4,5 % του ΑΕΠ υπερδιπλάσιο του μεγαλύτερου στην ΕΕ. Σε απόλυτους αριθμούς θα ισούνταν με τα ποσά που ξοδεύουν οι Bέλγοι, οι Φιλανδοί οι Σουηδοί και οι Ολλανδοί μαζί. Είναι σαφές λοιπόν ότι τα σενάρια περί παράνομου τζόγου ύψους 6 δις στερούνται βάσης  και δημιουργούν ψευδείς προσδοκίες. Υπενθυμίζεται ότι επί υπουργίας Γιάννη Βαρουφάκη είχαν γίνει εκτιμήσεις εσόδων για το δημόσιο μόνο από το διαδικτυακό τζόγο ύψους 500 εκ ευρώ που μετά έγιναν 300 εκ και που απορρίφθηκαν ως στερούμενα βάσης από την τρόικα. Λεφτά υπάρχουν στο παράνομο τζόγο αλλά όποιος υποστηρίζει ότι βρήκε την κότα με τα χρυσά αυγά πλανάται πλάνη οικτρά.

H αγορά έχει πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης με πολλαπλά οφέλη. Η τελική της ρύθμιση που φαίνεται να δρομολογείται, δημιουργεί τις προϋποθέσεις για να μετατραπούν οι υπολογισμοί και οι υποθέσεις σε πραγματικά δεδομένα.

Εν κατακλείδι χρειάζεται ρύθμιση, εγρήγορση, αποτελεσματική καταπολέμηση ρεαλισμός και επιμονή για να παταχθεί το φαινόμενο αυτό προς όφελος της ελληνικής κοινωνίας, των δημόσιων οικονομικών αλλά και των εταιρειών που συνδράμουν με τεράστια ποσά, φορολογούνται και δημιουργούν θέσεις εργασίας στην χώρα μας.